Tarinaa suomenlapinkoira Keron ja bordercollie Discon ja Potterin elämästä. Muistoissa Viima ja Myry.

19.7.2013 Takaisin perusteisiin

Perjantai-illan ratoksi treenailtiin taas vähän ilmaisuja. Niitä ennen tehtiin kuitenkin vähän luoksepäästävyys/häiriötreeniä. Näitä pitäisikin ehdottomasti ottaa aina ennen treenejä tai ainakin tosi usein. Kerolle esimerkiksi toinen koira oli jo hyvää häiriötä, vaikka malttoikin tehdä duunia, mutta kyllä toinen koira kuitenkin kiinnosti. Samoin ihmiset olivat kiinnostavia. Ja se piippa oli näköjään herkässä eli pitääpä jatkossa olla tarkkana vireenkin kanssa.

Itse ilmaisutreenin osalta ei nyt hirveästi ole mitään hehkuttamista, sillä nyt tuli virheellisiä toistoja roppakaupalla ja paluu takaisin maanpinnalle. Tarkoituksena oli harjoitella hillittyä näytölle lähtöä… mutta eihän se ollutkaan helppoa, ja kulminoitui sitten erilaisiin muihin haasteisiin. Eli sinänsä treeni oli kyllä hyvä, että tiedänpähän taas, mihin treeneissä keskittyä, mutta toisaalta harmitti se, että ajoin koiran tilanteeseen, missä se ei voinut onnistua. Kaikki on onneksi videolla, joten ei jää mutun varaan, kun treeniä jälkikäteen analysoin.

1. jakso (3,5 min)

  • 1. toisto: mm muutaman metrin päässä näkösällä kivikasan edessä, oli lähdössä heti ilman luovutusta näytölle (ehdin saada pannasta kiinni) -> NOK
  • 2. toisto: meni nyt ok, vaikkakin rullan luovutuksen jälkeen K olisi kyllä varmasti lähtenyt itse näytölle ellen olisi saanut pannasta aiemmin kiinni -> OK
  • 3. toisto: mm  siirtynyt vähän kivikasan vierustaa, nyt menee koko ketju kerralla oikein, vaikkakin rullan luovutuksen ja näytön kanssa joudun vähän kikkailemaan (ottamaan ensin pannasta kiinni) -> OK
  • 4. toisto: mm siirtynyt kivikasan kulman taakse, Kero menee mm:n luokse, kiertää sitten kivikasan, juo vettä kiveltä, menee uudestaan mm:n luokse, tökkää kuppiin, haukahtelee, ottaa rullan, mutta se tippuu heti suusta, Kero tulee kuitenkin luokseni ja siinä matkalla ottaa rullan uudestaan -> NOK
  • 5. toisto: Kero menee uudestaan mm:lle, mutta ei koske kuppiin, ottaa rullan -> NOK
  • 6. toisto: menee uudestaan mm:lle, koskee kuppiin, mutta ottaa rullan suuhunsa vasta matkalla -> NOK
  • 7. toisto: Kero menee uudestaan, koskee kuppiin, mutta palaa ilman rullaa -> NOK
  • 8. toisto: menee uudestaan mm:lle, koskee kuppiin, tulee rullan kanssa, mutta tiputtaa rullan perusasennossa ollessaan ennen kuin ehdin vihjettä sanoa (olen ottanut jo pannasta kiinni) -> NOK
  • 9. toisto: uusi toisto taas, kuppiin kosketaan ja rulla tuodaan, mutta perusasennossa rulla tippuu ennen vihjettä -> NOK
  • 10. toisto: tämän jälkeen Kero häippäsee kuvaajan luokse ja siitä sitten mm:lle, koskee kuppiin, ottaa rullan ja pitää sen suussaan irroitusvihjeeseen ja pääsee näytölle -> OK

Siis OMG, mitä sähläystä myös omalta osaltani: yhdeksän virheellistä toistoa peräkkäin… haloo… Onnistumiset vs. epäonnistumiset: 3/13 eli onnistumisprosentti 23%, huhhuh…

2. jakso (reilu 1min)

  • 1. toisto: mm uudessa paikassa, jonkin elementin edessä muutaman metrin päässä näkösällä, käy koskemassa kuppiin, ottaa rullan, tiputtaa sen kuvaajan lähistöllä, ääntelee -> NOK
  • 2. toisto: palaa itse uudestaan mm:lle, koskee kuppiin ja tuo rullan ja pääsee näytölle -> OK
  • 3. toisto: mm siirtynyt elementin viereen, Kero menee mm:n luokse, mutta ei koske kuppiin, vaan lähteekin kiipeilemään -> peli poikki

3. jakso (2,5 min)

  • 1. toisto: mm on samassa paikassa kuin edellisessä jaksossa, Kero koskee kuppiin, tuo rullan, mutta tiputtaa perusasennossa -> NOK
  • 2. toisto: rullan luovutus ok, mutta meinaa livetä näytölle ilman vihjettä (saan pannasta kiinni) -> OK
  • 3. toisto: rullan luovutus ok, edelleen meinaa livetä näytölle ilman vihjettä, mutta saan pannasta kiinni -> OK
  • 4. toisto: mm on siirtynyt vähän taaksepäin, Kero koskee kuppiin, yrittää ottaa rullaa, mutta ei saa, koskee kuppiin uudestaan, ottaa rullan, tiputtaa metriä ennen -> NOK
  • 5. toisto: rulla tippuu metriä ennen -> NOK
  • 6. toisto: kuten edellä -> NOK
  • 7. toisto: Kero käy pusuttelemassa mm:ää, noukkii vähän rullaa matkalla, mutta palaa ilman
  • 8. toisto: uusi lähetys, Kero ei menekään enää koskemaan kuppia, vaan kaartaa muualle -> peli poikki

Voi apua tässäkin… Nyt sain muodostettua probleeman rullan luovutukseen eli vaikutti siltä, että Kero ei mielellään enää tullutkaan loppuun asti sen rullan kanssa. Olisiko johtunut siitä, että pannasta ottamiset saattoivat tuntua ikäviltä :( Koira tekee hyvin kuppiin koskemiset jne, mutta sitten ketju vain yksinkertaisesti katkeaa ja enää ei kuppiinkaan kosketa.

4. jakso (40s)

  • Päätän ottaa vielä vähän helpompaa eli nyt minä pidän kuppia ja mm:n tehtävänä on handlata näyttöalusta ja palkkaus.
  • 1. toisto: kuppiin koskeminen + rullan pito + luovutus on ok, mutta Kero livistää näytölle -> NOK
  • 2. toisto: nyt saan maltettua koiran pysymään hetken aloillaan, ennen näytä-vihjettä -> OK

5. jakso (30s)

  • Asetelma kuten edellisessä jaksossa.
  • 1. toisto: Kero livistää näytölle ilman vihjettä -> NOK
  • 2. toisto: K ei koske kuppiin -> NOK
  • 3. toisto: K koskee kuppiin, mutta ottaa rullan viiveellä, hyväksyn tämän näköjään ja näytöllekin päästään -> OK
  • Kovasti taas koiran osalta ääntelyä (pientä haukahtelua silloin tällöin suoritusten aikana) tässä, kuten muissakin jaksoissa…

Eli sellaiset treenit Keron osalta siis. Miljoona toistoa, joista vain kahdeksan onnistunutta toistoa. Positiivista toki se, että pentu jaksoi kuitenkin yrittää ja häntä heilui aina näytölle mentäessä. Toivottavasti en tällä treenillä ihan kuitenkaan pilannut kaikkea tähän mennessä tehtyä duunia!

Peiliinkatsomisen paikka siis, ja kotiläksyksi treenata näytölle lähteminen hillitymmäksi eli vain vihjeestä lähdetään. Rullan irroittamisen suhteen olen vähän luottavaisempi, koska hidastetusti tehtynä Kero pitää esinettä kyllä suussaan ja tähtää käteen, mutta tuo näyttö on yleensä tehty niin vauhdikkaasti, ettei siihen ole ehditty tehdä kestoa. Mutta uskoisin tämän olevan aika helposti korjattavissa, koska käytös sinänsä on aikalailla samanlainen kuin räjähtävä lähtö ja siinähän Kero on jo aika haka!

Illan treenin piristyksenä olikin sitten Myryn suoritus. Myry nimittäin oli mukana, ja se sai sitten etsiä kaksi tyyppiä elementtien joukosta. Kylläpä oli poika oikeasti tekemässä duunia, ja ilmeisesti kahden löytäminen ei ollut ihan riittävää, vaan mieli olisi kovasti tehnyt jatkaa etsimistä!