Tarinaa suomenlapinkoira Keron ja bordercollie Discon elämästä. Muistoissa Viima ja Myry.

6.2.2010 Hyppytekniikkakurssilla

Osallistuin lauantaina Espoossa Sporttikoirahallissa pidetylle Ulla Kaukosen hyppytekniikkakurssille, joka kesti koko päivän (klo 14-22) ja sisälsi teoriaa sekä pienryhmäharjoittelua kolmelle ryhmälle. Harjoittelun teemana oli etäisyyden arviointi. Jokainen koira pääsi tekemään kolme erilaista hyppytekniikkaharjoitusta. Kurssi oli mielenkiintoinen, ja muistiinpanoja tuli tehtyä sekä teoriaosuudesta että katselemalla muiden suorituksia, mm. edellisellä kerralla olleiden treenisetti oli erittäin mielenkiintoinen (tekivät eri harjoitukset kuin me ensikertalaiset). Vielä en kuitenkaan täysin oppinut näkemään, millainen on hyvä hyppytyyli. Harmi, ettei ollut videokameraa, jolla olisi voinut kuvata esimerkiksi Myryn hyppyjä. Sen verran mielenkiintoista asiaa tuli, että ilmoitin Myryn heti kotiin päästyäni seuraavalle hyppytekniikkakurssille, joka pidetään samassa paikassa maaliskuussa.

Päällimmäisenä Myryn hypyistä jäi mieleen, että noissa yksittäisissä hypyissä etupainoisuus lisääntyy korkeuden lisääntyessä. Korkeuden ollessa 30cm hyppy oli ihan hyvä, mutta sitä korkeammilla koira tulee etupainoisemmaksi ja takajalat kerääntyvät kropan alle. Tämä tarkoittaa sitä, että koiran pitää hypätä vieläkin korkeammalle ylittääkseen este.

Perussarja meni ihan kivasti, mutta suositeltavaa olisi tehdä tämä lyhyemmällä välillä (5 jalkaa 6:n sijaan). Tässä harjoituksessa huomasi tuon etupainoisuuden töminänä, kun koira laskeutui maahan. Töminä väheni, kun esteiden väliä lyhennettiin. Seuraavassa vielä koosteet, miten Myryn kanssa kannattaisi harjoitella.

Yksittäishyppyharjoitus:

  • Ryhdikäs alkuasento eli koira ei saa olla etupainoinen lähdössä (ei ongelmaa tässä) -> koira katsoo esteeseen -> lupa lähteä (meni myös ihan ok)
  • Etäisyys 5 jalkaa pidemmän välin harjoitus, 4 jalkaa lyhyemmän välin harjoitus
  • Rimojen korkeus 30cm (max 45cm)
  • Harjoituksessa takajalat menivät kropan alle, kun rima oli 45cm -> tulee etupainoinen
  • Voi tehdä myös okserilla (huom. korkeus), okserin leveys 1 jalka
  • Viimeiseen toistoon lasketaan rimaa -> positiivinen treenin lopetus

Perussarja:

  • Alussa oli etäisyys 6 jalkaa, mutta siinä tuli töminää alastullessa -> etupainoisuutta -> lyhennettiin etäisyys 5 jalkaan
  • Etäisyys 5 jalkaa
  • Rimojen korkeus 20cm -> ei korkeampia, koska kyseessä tekniikkaharjoitus
  • Toisen riman voi laittaa riman avuksi vinoon
  • Muita variaatioita: Joka toinen este pois linjalta, esteet vinottain (etäisyys sama esteen keskeltä toiselle), joka toinen este toisin päin vinossa sekä lisäämällä ohjaajahäiriötä
  • Perussarjaa harjoitellaan ensin pari kuukautta, mutta em. visuaalisia häiriöitä voi laittaa aiemmin

Tässä vielä piirrokset Myryn kanssa tehdyistä treeneistä:

Muuta:

  • Syviä lihaksia on hyvä harjoitella, koska ne antavat tukea. Syvien lihasten harjoitteluun hyviä ovat mm. hitaat liikkeet sekä tasapainoilu.
  • Vartalon syvätuen harjoitteluun sopii mm. hidas metsäkävely (yksi jalka kerrallaan ilmassa).
  • Lapatuki on tärkeä etenkin alastulon kannalta, ja sitä voi vahvistaa hitaalla alamäkikävelyllä.
  • Lonkkatuki eli takapään tuki on tärkeä, ja takapään lihaksia voi harjoitella esimerkiksi ylämäkikävelyllä.