Tarinaa suomenlapinkoira Keron ja bordercollie Discon ja Potterin elämästä. Muistoissa Viima ja Myry.

Vanhalle koiralle uusia temppuja? Osa 2.

Tässä osassa käsitellään hieman ketjuttamista, ja tarkistetaan, missä vaiheessa olemme nyt Viiman kanssa. Edellisessä osassa käytiin läpi, mitä peruspalikoita koiran pitäisi osata rullailmaisua ajatellen (ks. osa 1). Demokoirana toimiva Viima oli päässyt vaiheeseen, jossa se ottaa kiintorullan suuhunsa. Tästä vaiheesta oli tarkoitus jatkaa rullan luovutuksen ja näytön yhdistämiseen.

Ketjuttaminen

Käytöksen voi ketjuttaa käytösketjuksi (= sarja käytöksiä, jotka ovat aina samassa järjestyksessä) etuperin, takaperin tai soveltaen. Etuperin ketjuttaessa lisätään osakäytöksiä ketjuksi siten, että ensimmäiseen käytökseen lisätään seuraava jne. Tällöin ensimmäistä käytöstä toistetaan eniten (= tutuin). Esimerkkinä tästä voisi olla noudon opettaminen siten, että heitetään esine ja palkitaan, kun koira juoksee esineelle. Sitten lisätään mukaan esineen tuominen ohjaajalle, luovutus jne. Takaperin ketjutuksessa aloitetaan ketjun viimeisestä palasesta eli viimeisestä osakäytöksestä, ja lisätään edeltävä käytös mukaan. Tällöin edetään aina tutuinta käytöstä (= ketjun viimeinen palanen) kohti. Noutoesimerkissä aloitettaisiin esineen luovutuksesta, sitten olisi esineen pitäminen, nostaminen, kantaminen jne. Soveltava ketjuttaminen voisi sitten olla mitä vain etuperin ja takaperin ketjuttamisen väliltä tarkoituksen mukaisessa järjestyksessä (osa käytöksistä ketjutetaan etuperin, osa takaperin jne).

Rullailmaisun opettamisessa ketjutus tehdään takaperin. Ennen ketjuttamista osakäytökset on koulutettu erikseen, ja ne ovat tarpeeksi vahvoja (= käytös saadaan aikaiseksi). Ketjutuksessa käytetyt apuvihjeet (esim. kohteet) pitäisi häivyttää heti, kun toiminta on saatu aikaiseksi eli ne eivät ole mukana valmiissa ketjussa.

Seuraavassa esimerkki osakäytösten liittämisestä:

  1. Näytölle meneminen (vihje1)
  2. Rullan pito ja luovutus (vihje2) + näytölle meneminen (vihje1)
  3. Rullan ottaminen (vihje3) + rullan (kantaminen ja) pito + rullan luovutus (vihje2) + näytölle meneminen (vihje1)
  4. Henkilön luokse meneminen (vihje4) + rullan ottaminen (vihje = ihminen) + rullan kantaminen ja pito + rullan luovutus (vihje2) + näytölle meneminen (vihje1)
  5. Yleistäminen

Listasta huomaa, että rullan ottamisen vihje (vihje3) poistuu neljännessä vaiheessa, koska löydetystä henkilöstä tulee vihje ottaa rulla suuhun. Tarvittaessa osakäytöksiä voidaan vielä pilkkoa pienempiin palasiin.

Status

Edellisessä postauksessa olimme päässeet Viiman kanssa siihen vaiheeseen, että Viima otti kaulassaan roikkuvan rullan suuhunsa. Tätä harjoiteltiin lisää, mutta ongelmana oli paikoin se, ettei Viima ottanutkaan rullaa enää suuhunsa, ja tarvitsi siihen vähän apua. Tehtiin sitten helpotettuna. Testattiin palasia ennen lomalle lähtöä myös agilityhallissa: kiintorullan ottaminen onnistui (vaikka loossin toisella puolella olikin leikkivä koira), samoin alustalle meno oli ok ja kosketuskeppi edelleen varsin vahva.

Ennen lomaa kokeiltiin myös ketjutusta, vaikka rullan ottaminen ei ollutkaan ihan priimaa. Saatiin kuitenkin onnistuneita toistoja. Loman aikana maalla jatkettiin sitten paikoin rullatreeniä siten, että tehtiin ihan vain pelkkää rullan ottamista/luovutusta sekä sitten välillä kokeiltiin myös luovutus+näyttö-ketjua.

Jännä juttu oli se, että kun tein itsekseni, niin Viima otti rullan vihjeestä suuhun ihan ok. Heti kun kamera tuli paikalle, niin rulla-vihje ei enää toiminutkaan. Lisäksi haasteita toi myös rullan luovuttaminen. Irti-vihjeestä (mikä on kyllä muissa yhteyksissä vahva) Viima ei päästänytkään rullaa irti, avasi kyllä suun, mutta rulla ei sieltä tippunutkaan. Tämä näkyy hyvin videolla. Välillä Viima myös nappasi rullan suuhunsa uudestaan, kun meni alustalle. Välillä taas Viima meni rulla-vihjeestä näytölle (ei alustaa). Eli tämmöistä hämäännystä oli havaittavissa.

Kovin paljoa ei näitä rullajuttuja lopulta treeneiltu, kun olimme tosiaan mökillä ja pojilla paljon aktiviteettia. Videollakin näkyy, ettei Viima kovin vauhdikkaasti esim. alustalle kirmaa. Menee kyllä innokkaasti, mutta hitaasti.

Tässä pari videopätkää (26.7.2012). Niistä tosiaan näkyy noita em. haasteita.

Jatkossa

Projekti jatkuu. Viiman kanssa jatkamme edelleen rullan ottamisen ja luovutuksen vahvistamista omana käytöksenään, mutta myös ketjutettuna näyttöön. Haluaisin saada rullan ottamisen sujuvammaksi ennen kuin lisään mukaan kosketuskepin, jolloin Viiman pitäisi keppiin tökkäisyn jälkeen ottaa rulla itse suuhunsa.

Ketjuttamisessa on muutenkin kivoja haasteita luvassa. Toisaalta ketjuttamisessa on se hyvä puoli, että yksittäisiä osakäytöksiä voi vahvistaa ja niitä on paljon helpompi muokata erikseen kuin kokonaista ketjua. Ketjun seuraava osa vahvistaa aina edellistä, eli jos mukaan eksyy ei-toivottava käytös, niin sekin vahvistuu toisto toistolta. Toisaalta, jos ketjussa on keskellä jokin heikompi käytös, voi koko ketju sortua (= ketju on yhtä vahva kuin on sen heikoin lenkki). Haastavaa, eikö? Lisää seuraavassa osassa :)