Tarinaa suomenlapinkoira Keron ja bordercollie Discon ja Potterin elämästä. Muistoissa Viima ja Myry.

Lukemista: Sök i teori och praktik

Cecilie Køste ja Morten Egtvedt: Sök i teori och praktik

Cecilie Køste ja Morten Egtvedt: Sök i teori och praktik – För tävling, räddning och aktivering

Sök i teori och praktik -kirjassa esitellään kattavasti hieman yli 200 sivulla hakukoulutuksen periaatteet alkaen lajin esittelystä, hajun liikkumisesta, naksutinkoulutuksen perusteista, takaperinketjuttamisesta ja palkkaamisen tärkeydestä aina hakukoiran perustaitojen, ilmaisun ja etsintätyöskentelyn opettamiseen. Kirjan lopussa on myös esimerkkejä muutamasta treenisuunnitelmasta sekä vastauksia yleisimpiin ongelmiin. Kirja on ruotsiksi, mutta kieli on kuitenkin helppoa ja ymmärrettävää.

Kirja oli hyvinkin mielenkiintoinen, ja siitä sai vinkkejä hakutreenaukseen (mm. pistotuksen opettaminen). Suosittelen tutustumaan tähän kirjaan, jos hakuilu vähänkään kiinnostaa. Kielen ei pitäisi olla esteenä :)

Jos kieli kuitenkin mietityttää, kannattaa tutustua Cecilien ja Mortenin suomeksikin käännettyyn kirjaan Naksutinkoulutusta koirallesi.

Seuraavassa käyn hieman läpi joitain asioita, jotka kirjaa lukiessani koin tärkeiksi asioiksi muistaa. Aika paljon kirjassa painotettiin samoja asioita kuin Evan ja Emelien agilitykurssilla (ks. blogipostaus) eli tosiaan samat periaatteet (pohjataidot) pätevät lajista riippumatta.

Esitaidot, etsintätyöskentelyn pohjataidot

  • Paljon metsässä tapahtuvaa liikkumista, leikkimistä jne (huom. leikkisäännöt!)
  • Etsintätyöskentelyn pohjataitoihin kuuluvat lähes kymmenen erilaista taitoa (perusasento, kohteet, vapaana seuraaminen, luoksetulo, istuminen, rullan pito / haukku, luopuminen, henkilön luokse meneminen), joiden osaaminen helpottaa ja nopeuttaa huomattavasti sekä ilmaisun että etsintätyöskentelyn oppimista.
  • Takaperinketjuttamisen hyödyntäminen (plus Premackin periaate eli vahvemman käytöksen tekeminen vahvistaa sitä edeltävää heikompaa käytöstä).
  • Myös ärsykkeen (ympäristö/sanallinen vihje), käytöksen ja seurauksen välinen yhteys on kuvattu selvästi taulukossa (s. 36)

Palkkaus, maalihenkilötyöskentely

  • Maalihenkilötyöskentely ja palkkaus tärkeitä (mm. koiralle sopivin tapa palkata, leikkimisen osalta testattava, miten maalihenkilö ja koira leikkivät keskenään ennen varsinaista etsimistä, naksutinta voi myös käyttää maalihenkilön luona).
  • Ennen etsinnän opetuksen aloitusta (hajun paikannus/etsintätyöskentely/ilmaisu/hallittavuus) koiralle on saatava positiivinen kokemus siitä, että henkilön luokse on kannattavaa mennä.
  • Palaute treenikavereille: konkreettiset ohjeet eli mitä voi parantaa (kriteeri, ajoitus, vahvistetiheys, vahvisteen laatu).

Det är belöningen hos figuranten som ska upprätthålla hundens sök. Använd det allra bästa hunden vet som belöning.

Ilmaisun opettaminen

  • Kirjassa on esitetty varsin yksityiskohtaisesti mm. rulla- ja haukkuilmaisun opettaminen (s. 109-137). Myös esineiden ilmaisulle löytyy oma kappaleensa (s. 138-142).
  • Esimerkiksi rullan pito opetetaan aluksi jollain muulla esineellä, joka ei ole niin tärkeä (eli sama kuin agissakin eli ”väärän” esineen voi vaihtaa, jos koulutuksessa menee jotain pieleen, ja toimivan käytöksen voi siirtää helpommin toiseen esineeseen myöhemmin).
  • Perusharjoitukset rullatyöskentelyyn liittyen tehdään kotona (ilman maalihenkilöä). Maalihenkilö otetaan mukaan sitten, kun nämä perusharjoitukset toimivat. Tällöin on muistettava aloittaa ketjutuksen ensimmäisestä vaiheesta alkaen ja yleistää lopulta koko ketju henkilön eri asentoihin ja eri ympäristöihin.
  • Haukkuilmaisun osalta toimitaan samalla tavoin. Ensin ohjaaja itse opettaa koiralle haukun (= toimii itse ns. maalihenkilönä) takaperinketjutuksella, huomioi palkkauksen tuomat haasteet, etäisyys, vienti metsään ja vasta sitten otetaan oikea maalihenkilö mukaan, ja silloinkin kerrataan nopeasti edelliset stepit.
  • Ilmaisuympyrä (haukkuvalle).
  • Ilmaisu ja etsintä opetetaan erikseen, ja yhdistetään vasta sitten, kun molemmat ovat kunnossa.
  • Mieluummin suora palkkaus etsinnässä kuin puolivalmis ilmaisu (heikko ilmaisu heikentää vahvaakin etsimistyöskentelyä pidemmällä tähtäimellä). Jos ilmaisuun liittyviä virheitä ilmaantuu, treenataan tämä kuntoon erikseen ennen kuin tehdään lisää etsimistä (ilmaisun kanssa).
  • Esineilmaisussa: esineen on oltava yhtä palkitseva kuin maalihenkilö (eli vahviste kuntoon!)
Pistot

Etsintätyöskentely

  • Lähetyksen opettaminen: ensin vapaaehtoinen lähtö maalihenkilön luokse (vähän kuin race to reward agissa), lisätään vihje mukaan, lisätään odotusaikaa, tehdään erottelua ja pidetään vapaaehtoinen lähtö taitorepertuaarissa mukana myös kokeneemmilla (lentävä lähtö agissa).
  • Pistotuksen opettamiseen (s. 94-105) löytyy kirjasta hyvä ohjeistus. Periaatteena on aloittaa lyhyillä etäisyyksillä (henkilö näkyvissä) ja useilla toistoilla, lisätä etäisyyttä viidellä metrillä aina sinne 50 metriin saakka (ja myös yli). Jokaisessa treenissä on muistettava treenin tarkoitus eli koira tekee oikein joka kerta (= juoksee vauhdikkaasti henkilön luokse). Kriteeriä nostetaan 80 % säännön mukaisesti eli onnistuneet lähetykset (= koira löytää henkilön ensimmäisellä lähetyksellä) merkitsevät. Lisätään mukaan myös se, että koira juoksee pysähtymättä keskilinjan ylitse, tarvittaessa voidaan myös vahvistaa luoksetuloa (= kutsutaan koiraa, kun se on tulossa takaisin henkilön luota, palkataan ja lähetetään seuraavalle). Lisätään myös piiloutuminen.

Hallittavuus

  • Hallittavuutta kannattaa myös treenata erillään itse etsintätreenauksesta (esim. treenin jälkeen, kävelyillä jne).
  • Luoksetulon harjoitteluun ns. ”triangelinkallning”, jossa koira odottaa metsän puolella, ohjaaja etenee suoraan keskilinjalle ja kävelee sitä pitkin toiseen suuntaan ja kutsuu koiran -> koiran pitäisi tulla suorinta tietä ohjaajan luokse, jolloin palkkaus.
  • Muita etsintätyöskentelyyn liittyviä hallittavuusjuttuja ovat mm. käsikosketus ennen lähetystä keskilinjalta, seuraaminen, maalihenkilön luota keskilinjalle palaaminen hallitusti.

Muuta mielenkiintoista

  • Ilmaisun ja suora palkan erottamisesta: kirjassa ei nähdä ongelmaa suorapalkkauksen käytölle. Ilmaisu ja etsiminen opetetaan erikseen, ja jos henkilö pysyy passiivisena, koira aloittaa ilmaisun. Jos henkilö kehuu/naksauttaa/leikkii, on kyseessä suorapalkkaus. Koiralla tämän huomaamiseen menee max pari sekuntia.
  • Kirjan lopussa olevissa treenisuunnitelmissa kokeneillekin (rulla)koirille käytetään suorapalkkaa, samoin irtorullia (jopa saman treenin aikana vaihdellaan).
  • Toistoja treeniesimerkeissä on paljon. Toki kyseessä on haku eli koiraa lähetetään pistoille, mutta löytöjä voi kuitenkin tulla treenin aikana yli kymmenen. Treenit ovat siis pitkät, jolloin koira oppii säätelemään omaa vauhtiaan. Palkkauksen pitää myös olla jokaisella toistolla hyvää.
  • Tyhjien opettamisessa ollaan myös tarkkoja eli niitä otetaan suunnitellusti mukaan treeniin (vähän kuin lisättäisiin paikallaoloon aikaa tai etäisyyttä), esim. alkuun 1-2 tyhjää vs. 15-20 löytöä. Tyhjiä hyvin osaavankin koiran kanssa tehdään paljon treenejä, joissa tyhjää on vähän ja tulee paljon löytöjä. Mieleen jäi mm. se, että uudessa maastossa on aina paljon löytöjä.

När du tränar ska du bygga up hunden – inte ditt eget ego!