Tarinaa suomenlapinkoira Keron ja bordercollie Discon elämästä. Muistoissa Viima ja Myry.

Koulutussuunnitelma: Rullailmaisun opettaminen

11.6.2012 Myry.

Alkuperäinen versio 25.5.2011, päivitetty 11.8.2012 ja 26.4.2013.

Osakäytökset

  • Etsiminen, joka koostuu seuraavista osista:
    • Henkilön luona käyminen
  • Rullan pito, joka koostuu seuraavista osista:
    • Rullan ottaminen
    • Rullan pitäminen
    • Rullan luovutus ohjaajalle
  • Rullan nouto, joka koostuu seuraavista osista:
    • Rullan vieminen ohjaajalle
  • Näyttö, joka koostuu seuraavista osista:
    • Koiran kytkeminen
    • Ohjaajan vieminen näytölle
    • Näyttö

Osakäytösten kouluttamisjärjestys

1. Näyttö

Toiminnan aikaansaaminen: Sheippaus, kohteen käyttö (esim. alusta)

Opetetaan:

  • Alustalle hakeutuminen (sheippaamalla)
  • Haluttu asento alustalle (= haluttu asento maalihenkilön luona)
  • Haluttu etäisyys (= mille etäisyydelle koira jää maalihenkilöstä, käytetään alustaa, maalihenkilö tässä jo mukana)
  • Etäisyyden kasvattaminen (= näyttömatkan pituus, maalihenkilö mukana)
  • Koira kytkettynä näytölle -> lisätään vihje näytölle

Käytetyt vahvisteet:

  • Ruokapalkkio
  • Palkitaan alustalle rauhallisesti -> Vahvistetaan rauhallista käytöstä halutussa paikassa

2. Rullan pito

Toiminnan aikaansaaminen: Sheippaus

Opetetaan: (rulla ohjaajalla kädessä)

  • Rullan katsominen
  • Rullan koskeminen
  • Rullaan tarttuminen hampailla
  • Rullan pitäminen
  • Rullan luovutusasento (esim. ohjaajan sivulla)
  • Rullan irroitus -> lisätään vihje irroittamiselle, vihjesana ärsykekontrolliin (koira pitää rullaa suussa niin pitkään, kunnes tulee irroitusvihje)

Käytetyt vahvisteet:

  • Ruokapalkkio

3. Rullan nouto

Toiminnan aikaansaaminen: Sheippaus

Opetetaan:

  • Rullan kantaminen

Käytetyt vahvisteet:

  • Ruokapalkkio

4. Etsiminen

Toiminnan aikaansaaminen: Sheippaus, kohteen käyttö (esim. kosketuskeppi)

Opetetaan:

  • Kosketuskeppiin koskeminen (sheippaamalla)
  • Haluttu etäisyys (= mille etäisyydelle koira menee henkilöstä, käytetään kosketuskeppiä, maalihenkilö mukana)
  • Henkilön luokse meneminen -> lisätään vihje etsimiselle

Käytetyt vahvisteet:

  • Ruokapalkkio

Ketjuttamisjärjestys: Takaperin ketjuttaminen

1. Ensin opetetaan koiralle näyttö kohteen avulla. Kun tämä on sellaisessa vaiheessa, että toiminta saadaan väh. 80% onnistuneesti aikaiseksi eli on riittävän vahva, niin lisätään rullavaihe mukaan.

Koira perusasentoon -> ohjaaja kytkee koiran -> koira vie ohjaajan henkilön luokse -> koira menee maahan henkilön luona halutulle etäisyydelle -> koira palkitaan.

2. Rullan pitoon liittyvät alkutoimet ilman maalihenkilöä on opetettu kuntoon sheippaamalla eli koira osaa ottaa rullan suuhunsa, pitää sitä ja luovuttaa vihjeestä. Kun tämä toiminta saadaan aikaiseksi 80%, yhdistetään tämä rullan kantamiseen.

Koira perusasentoon -> koira ottaa rullan suuhunsa, pitää sitä, kunnes ohjaaja antaa irroitusvihjeen -> ohjaaja kytkee koiran -> koira vie ohjaajan henkilön luokse -> koira menee maahan henkilön luona halutulle etäisyydelle -> koira palkitaan.

3. Rullan kantamiseen liittyvät käytökset on opetettu ensin ilman maalihenkilöä sheippaamalla ja kohdetyöskentelyllä eli koira koskiessaan kosketuskeppiin ottaa rullan suuhunsa, ja tuo sen ohjaajalle, pitää sitä ja luovuttaa vihjeestä. Kun tämä toiminta on 80% kunnossa lisätään mukaan lopulta etsiminen.

Koira on maalihenkilön luona -> koira koskee kosketuskeppiin -> koira ottaa rullan suuhunsa -> koira palaa ohjaajan luokse rulla suussa -> koira perusasentoon, pitää rullaa suussa irroitusvihjeeseen -> ohjaaja kytkee koiran -> koira vie ohjaajan henkilön luokse -> koira menee maahan henkilön luona halutulle etäisyydelle -> koira palkitaan.

4. Etsimiseen liittyvä henkilön luokse sopivalle etäisyydelle meneminen on opetettu erikseen ja toiminta saadaan riittävän hyvin aikaiseksi. Lisätään tämä vaihe rullan noutoa, pitoa ja näyttöä edeltäväksi käytökseksi. Pidetään etäisyys alussa todella lyhyenä (eli ihan maalihenkilön vieressä).

Koira juoksee henkilön luokse riittävälle etäisyydelle -> koira koskee kosketuskeppiin -> ottaa rullan suuhunsa -> palaa takaisin ohjaajan luokse perusasentoon ->  luovuttaa rullan ohjaajalle irroitusvihjeestä -> ohjaaja kytkee koiran -> koira vie ohjaajan henkilön luokse -> koira menee maahan henkilön luona halutulle etäisyydelle -> koira palkitaan.

Henkilön luokse ensimmäisen kerran menemisestä muodostuu koiralle vihje ottaa rulla suuhun, ja tämä viedään ärsykekontrolliin eli rulla otetaan suuhun vain ja ainoastaan henkilön luona halutulla etäisyydellä.

Tämän jälkeen yleistetään erilaisiin maalihenkilön asentoihin, ympäristöihin ja lisätään etäisyyttä, jolloin lopulta päästään siihen, ettei maalihenkilö ole enää näkyvillä.

Ärsykekontrollin osalta kriittisiä kohtia on ainakin kaksi. Koiran pitää ensin löytää henkilö ja ottaa rulla suuhunsa. Rullaa ei saa ottaa suuhun ilman, että henkilö on löytynyt eli rullan ottamiselle suuhun toimii vihjeenä löydetty henkilö tietyllä etäisyydellä. Jos koira ottaa rullan suuhunsa pelkästä hajusta tai jostain muusta syystä, voi kadonnut henkilö jäädä löytymättä.

Toinen kriittinen kohta tulee rullan palautukseen. Koiran pitää pitää rullaa suussa niin pitkään, kunnes ohjaaja antaa irroitusvihjeen. Muuten voi käydä niin, että ohjaaja ei välttämättä huomaakaan esimerkiksi pimeällä, että koira on tehnyt löydön, jos rulla tippuu suusta matkan aikana eikä koira mene uudestaan löytämänsä henkilön luokse. Jos rulla jostain syystä tippuu suusta, pitäisi koiran mennä hakemaan henkilön luota uudestaan rulla.

Yhteenveto ketjun kouluttamisen vaiheista

  1. Alustalle makaamaan.
  2. Lisätään vihje (= näyttövihje).
  3. Lisätään etäisyyttä.
  4. Lisätään henkilö mukaan.
  5. Rulla suuhun (apuvihjeestä) ja kiinnipito -> vapautus vihjeestä -> näytölle  vihjeestä.
  6. Kosketuskeppiin koskeminen -> rulla suuhun (apuvihjeestä) ja kiinnipito -> vapautus vihjeestä -> näytölle vihjeestä.
  7. Kosketuskeppiin koskeminen henkilön luona (etsimisvihjeestä) -> rulla suuhun (ei tarvitse sanallista vihjettä enää) -> rullan tuonti ohjaajalle -> vapautus vihjeestä -> näytölle vihjeestä.
  8. Vaihdetaan maalihenkilön asentoja, paikkoja jne (yleistetään).
  9. Lisätään häiriöitä.
  10. Lisätään henkilöiden välistä etäisyyttä.