Tarinaa suomenlapinkoira Keron ja bordercollie Discon elämästä. Muistoissa Viima ja Myry.

28.5.2011 Hyppytekniikkakurssilla

Osallistuttiin Vappu Alatalon pitämään hyppytekniikkakoulutukseen Siuntiossa. Kurssikertoja on yhteensä kolme nyt kesän aikana, joten kaksi kertaa on vielä edessä. Tarkoituksena on myös harjoitella siinä välissä joka toinen viikko hyppytekniikkaa.

Olin paikalla ihan alusta alkaen eli kuuntelemassa myös peruskurssilaisille tarkoitettua luentoa. Sitä oli ihan hyvä kuunnella ja muistutella mieleen sitä, että hyppytekniikka on oikeasti tärkeä asia ja että sitä pitäisi säännöllisesti harjoitella ja ylläpitää.

Meidän treenisessio olikin sitten varsin tehokas. Tehtiin yhteensä viisi erilaista harjoitusta, joista alla tarkemmat kuvaukset. Myry suoriutui ihan mukavasti, vaikka ilmeisesti olikin lämmittelyosiossa vähän turhan hidas/löysä. Tämän jälkeen vaihdoin namipalkkauksen lelupalkkaukseen ja se näytti toimivan varsin hyvin.

Perushyppytekniikka näytti olevan ihan ok kunnossa, mutta korkeammissa hypyissä tekniikka katoaa, mikä johtunee voiman puutteesta takajaloista. Varsinaisesti ei saatu kotitehtäviä muuta kuin, että hyppytekniikkatreeneissä voisi keskittyä viimeisen treenin tyyppiseen hauskanpitoon eli tehdä tekniikkaharjoituksia radanomaisesti. Olikin ihan hyvä saada vinkkejä siihen, että näitä erilaisia perusharjoituksia voi yhdistellä muihin esteisiin ja eri harjoituksiakin yhdistellä.

1. Harjoitus: Lämmittelysarja 2x

  • Perussarja: välit 5 jalkaa
  • Kasvava sarja: välit 5-6-7-8 jalkaa
  • Power grid: välit 7 jalkaa
  • Namipalkka


httpv://www.youtube.com/watch?v=vHJoSZNfd4w

2. Harjoitus: Hyppykulman ja -korkeuden arviointia okserilla

  • Okserin leveys 1 jalka, etäisyydet okserille 4 jalkaa ja putkelle 9 jalkaa.
  • Okserin korkeudet: 20 – 30 – 40 – 40 – 10 cm
  • Lelupalkka

httpv://www.youtube.com/watch?v=-5vcLOUi4zs

3. Harjoitus: Korkeuden arviointia okserilla

  • Välit 5-5-6 jalkaa.
  • Okserin leveys 1 jalka.
  • Okserin korkeudet: 20 – 35 – 45 – 35/45 – 15 cm
  • Lelupalkka

httpv://www.youtube.com/watch?v=aDNQ9armWvo

4. Harjoitus: Taipuminen

  • 6 hyppyä S-muotoisesti
  • Välit 4,5 jalkaa
  • Toistot: 2x oikealle, 1x vasemmalle
  • Namipalkka

httpv://www.youtube.com/watch?v=3NbMeYtcJuE

5. Harjoitus: Radanomainen treeni, molempiin suuntiin 2x

  • Hyppyjen välit vaihtelevat: ensimmäisellä suoralla välit 5-5-8-8-5-5-16 jalkaa, hyppyjen korkeus 20 cm paitsi yksi hyppy 30 cm.
  • Taipumisosiossa välit 4-4 jalkaa, korkeus 20 cm.
  • Putkelle 11 jalkaa ja putkelta 12 jalkaa.
  • Perussarja 5-5 jalkaa vinoilla esteillä, korkeus 20 cm.

httpv://www.youtube.com/watch?v=KN2VcrL5_lg