Tarinaa suomenlapinkoira Keron ja bordercollie Discon ja Potterin elämästä. Muistoissa Viima ja Myry.

23.7. – 29.7.2009 Itä-Suomen reissun raportti

23.7.2009 torstai:

Torstaina lähdimme illalla ajelemaan kohti Itä-Suomea. Matka sujui mukavasti, ja saavuimme perille joskus aamuyhden jälkeen. Pääsivät pojat sitten vielä irroittelemaan ulkona ennen kuin oli nukkumisen aika. Ehtivät myös tavata mökin toisen koiran. Hyvin tuntuivat koirat muistavan toisensa.

24.7.2009 Yönäkymä
Yökuva (klo 01:30) rantamökiltä järvelle.

24.7.2009 perjantai:

Perjantaipäivän ohjelmana oli tehdä hieman päiväretkeilyä Ruunaan retkeilyalueella. Sitä ennen tuli kuitenkin nukuttua pitkään ja oleskeltua hieman pihalla.

24.7.2009 Viima laiturilla
Viima laiturilla.

24.7.2009 Myry ja mansikat
Myry kävi herkuttelemassa mansikkapellossa.

Lopulta päästiin matkaan. Retkeily alkoi klo 16:15 Neitikosken parkkipaikalta, ja ensin kierrettiin katsomaan lähellä ollut Neitikoski.

24.7.2009 Myry Neitikoskella
Myry Neitikoskella.

Sitten lähdettiin kiertämään jotain merkittyä reittiä (Neitijärven kierros, 22km). Sää oli mainio, ja päästiin jopa hieman soutamaankin yhdellä pätkällä (Airovirran vesistönylityspaikka).

24.7.2009 Viima Airovirralla
Viima taukoilemassa Airovirran vesistönylityspaikalla.

Matka jatkui ja välillä näkyi rantaa ja välillä mentiin keskellä metsää. Tuli myös todettua (Onkisuo), että ollaan n. puolessa välin matkaa, että on sama kiertää vesistö (Neitijärvi) kuin kääntyä takaisin :D.

24.7.2009 Onkisuo
Onkisuon risteyskohta (melkein reitin puolivälissä).

Loppuvaiheessa oikaistiin hieman (Haapavitjan riippusillan jälkeen), kun reissuun oli jo kulunut sen verran aikaa, että pimeä alkoi uhata. Takaisin Neitikosken parkkipaikalla olimme 6,5 tunnin kuluttua lähdöstä.

25.7.2009 lauantai:

Hyvin nukutun yön jälkeen pojilla oli heti aamusta virtaa aloittaa päivä leikkimällä keskenään. Tälle päivälle luvassa oli vain ihan mökillä oleskelua, kun sääennusteet lupasivat vesisadetta. Pihalla tuli oltua paljon, ja käytiinpä pienellä souturetkelläkin. Myry oli ihan elementissään keikkuvassa veneessä, mutta Viimaa veneily hieman jännitti.

25.7.2009 Myry ja Viima
Aamun painileikit.
25.7.2009 Myry juomassa
Myry juomassa vettä järvestä.

25.7.2009 Viima
Viiman seikkailut rannassa.
25.7.2009 Myry, Viima ja Hupi
Poikakolmikko: Myry, Viima ja talon koira Hupi.

26.7.2009 sunnuntai:

Aamu aloitettiin jo tutulla aamuriekunnalla, ja sitten pian jatkettiinkin pihalla möllöttämistä. Jossain vaiheessa tuli yhtäkkinen rähinä. Myry oli terassilla, mutta Viima oli pihalla ja oli hyökännyt alueelle todella äänettömästi tulleen talon koiran kimppuun. Semmoista äänekästä rähinää tungettelijalle se oli, ei oikeata tappelua. Aika jännä, että Viima on noin ominut omaksi reviirikseen tuon alamökin. Muutenhan tuo talon koira on liikkunut meidän mukana alamökille jne, eikä koirien välillä ole ollut mitään kinaa tms.

26.7.2009 Myry
Kepukan kaluamista.

26.7.2009 Myry ja Viima
Viima ja Myry ulkoilemassa.

Iltapäivällä oli vuorossa seuraavan päiväretkeilyn aika. Kohteeksi olimme valinneet Petkeljärven kansallispuiston. Köröttelimme Ilomantsin läpi, ja päädyimme upeisiin harjumaisemiin. Petkeljärven kansallispuisto on aika pieni alue, mutta valitsemamme Kuikan kierros (6,5 km) vaikutti oikein sopivalta. Reitti oli oikein mukava ja vaihteleva. Suppia, juoksuhautoja, kangasmetsää, pitkospuita, vesistöä ja muutenkin hienoja maisemia oli tarjolla. Tähän reittiin kului parisen tuntia.

26.7.2009 Päivi, Myry ja Viima
”Katsokaa nyt sinne kameraan…”.

27.7.2009 maanantai:

27.7.2009 Myry ja Viima
Myry ja Viima aamulla.

Maanantaina tarkoituksenamme oli käydä päiväretkeilemässä lähempänä olevalla Kolvananuurolla. Ajomatkalla ripsi hieman vettä, mutta onneksi paikan päällä ei sadetta ollut eikä sitä tullut koko ulkoilun aikana. Kokonaisuudessaan Uuron reitti oli 5,5 km, ja se vaativuudeltaan se oli paikoin varsin vaikeakulkuista. Etenkin Uuron rotkossa kulkureittinä oli hankalaa kivikkoa, mutta siitä selvittiin. Olosuhteet tuntuivat aika trooppisilta, kun oli saniaisia ja muutenkin tuntui todella kostealta niin, että hiki vain virtasi, vaikkei aurinko pahemmin paistanutkaan. Näkymät rotkosta olivat aika hulppeat :) Oikein mukava reitti oli tämäkin :)

27.7.2009 Kolvananuuro
Rotkossa.

Tämän reissun jälkeen pojat olivatkin jo aika naatteja, ja mökillä uni kyllä maistui :)

28.7.2009 tiistai:

Aamulla pojat olivat aika rauhallisia ja vain halusivat vain makoilla varjossa. Pientä leikintynkää tosin ilmaantui jossain vaiheessa ennen kuin lähdimme tämän päivän retkeilylle.

28.7.2009 Myry
Leppoisaa aamua viettämässä.

Kolin maisemia on tullut käytyä ihailemassa jo useita kertoja, joten tällä kerralla päätimme käydä kiertämässä Kolilla vähän eri paikoissa kuin normaalisti. Ajoimme Paimenen polun lähtöpaikalle, josta lähdimme kiertämään Paimenen polkua (2,6 km). Reitti alkoi kiipeämisellä, ja välillä mentiin vanhan kuusikon läpi. Ihan mukavaa polkureittiä.

28.7.2009 Viima
Viima kiipeämässä.

Lenkin risteyskohdassa päätimme kipaista Mäkränahossa, kun sinne oli kerran vain 0,5 km matka. Siellä olikin tarjolla nättiä niittymaisemaa ja opasteita Kolin muille reiteille. Samalla alkoi näkyä myös muitakin ihmisiä (aiemmilla reissuilla Ruunaa, Petkeljärvi, Kolvananuuro nähtiin lähinnä vain jokunen muu reissaaja). Päätimme käydä katsomassa maisemia Mäkrällä, minne oli reilun kilsan matka. Näköalapaikalle olikin sitten nousua (huippu 307m), mutta kyllä se kannatti, kun pääsi näkemään hienoja Kolin maisemia vähän eri näkökulmasta kuin aiemmin (vrt. Ukko-Koli, Akka-Koli jne perinteiset näköalapaikat).

28.7.2009 Myry ja Viima
Myry ja Viima ansaitulla lepotauolla Mäkrällä.

Mäkrän maisemien jälkeen käännyttiin takaisin ja palattiin Paimenen polulle, joka kulki vielä Paskovaaran näkymien kautta. GPS oli tällä kerralla mukana (aiemmille reissuille ei muistettu ikävä kyllä ottaa mukaan), ja matkaa kertyi sen mukaan n. 6,5 km ja aikaa meni lähes 2,5 tuntia. Ja pojat olivat kyllä reissun jälkeen aika uupuneita. Varmaan lämpimällä säällä oli vaikutusta tähänkin.

Takaisin mökillä tehtiin vielä hieman töitä. Myry ja Viima pääsivät hieman ilmaisemaan kolmea esinettä muutamia kertoja. Samalla kokeilin ilmaisua myös siten, ettei esine ollut suoraan näkyvillä eli joutui ensin vähän jäljestämään, ja hyvin esine nousi siltikin. Pientä työntekoa lomailun ohessa siis :)

Muuten koirat ovat vain lepäilleet ja vaikuttaneet varsin väsyneiltä, vaikka heti ovatkin mukana, jos mennään pihalle tms.

29.7.2009 keskiviikko:

Loman edetessä pojat ottavat aamupuuhat entistä lunkimmin. Tänäänkin vain makoiltiin joko terassilla tai pihalla ja tuijoteltiin järvelle päin. Vasta aamuruokailun (eli puolen päivän jälkeen…) jälkeen oli aika pienelle väsyneelle painileikille.

29.7.2009 Leikki
Poikien leikkihetki.

Iltapäivällä otettiin pienet etsintätreenit molemmille koirille. Ensin Myry sai etsiä hankalakulkuisessa (korkeaa kasvillisuutta) maastossa. Löysi ihan kivasti ja ilmaisi myös, vaikka koira olikin väsynyt. Hieno juttu. Sitten oli Viiman vuoro etsiä toiselta puolelta. Hyvin löytyi ja ilmaisu myös hyvä. Keksittiin (vasta tässä vaiheessa), että laitetaanpa koiran pantaan GPS, niin nähdään, millainen etsimisreitti tulee, ja otettiin Viimalle vielä toinen etsintä samaan maastoon. Etsintä ja ilmaisu ihan hyvät, ja mittari näytti Viiman kulkeneen n. 250 metriä.

Pojilla oli myös jännä hetki. Laiturilla virvelöitäessä hauki nappasi syöttiin, ja siinä olikin pojilla vähän jänskättävää, kun se oli vielä hengissä ja pomppi uhkaavasti. Sitten kun oli jo turvallista, niin Myry kävi hieman nuuskaisemassa ja nuolemassa saalista.